fredag 10. februar 2012

Forskerprosjekt: Inneklima

For om lag to uker siden startet vi på et helt nytt prosjekt hvor vi skulle ta for oss et tema vi skulle forske litt på ved hjelp av utstyr vi har på skolen.

Noen grupper valgte å forske på støynivået i klasserommene, mens gruppa mi som bestod av Mina Mathilde, Johanne og meg, valgte å forske på inneklimaet på skolen. Vi trodde nemlig at inneklimaet ikke var så bra, men fortsatt innenfor hva som er lovlig. Vi måtte søke på internett etter hva kriteriene var.

Vi brukte et instrument som måler CO2-nivå, luftfuktighet og temperatur, og valgte bestemte klasserom hvor vi skulle måle ca. 1-2 ganger i uka. Vi satte alle målinger inn i en tabell som så slik ut:


Vi rett og slett fotograferte utstyret vi brukte, altså CO2-måleren som også målte luftfuktighet og temperatur. Her er apparatet:


Rapporteringen av prosjektet skjedde via en relativt stor rapport som vi leverte inn på It's Learning. Vi konkluderte hele prosjektet med at inneklimaet på skolen ligger innenfor alle grenser for hva som er lov, men at det kan forbedres ved å lufte klasserommene etter hver time.

Det var et vellykket prosjekt, og spennende å "leke" forsker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar